diumenge, 18 de gener del 2009

LLetra menuda

Per norma, la ignorància és un recurs defensiu més propi dels instruïts que dels analfabets. El costum arrelat d’assentir condicions en format de clàusules, sense prèvia lectura i comprensió de les mateixes, resulta una font de maldecaps per als sotasignants.

Davant del dubte, millor preguntar per estalviar confusions i malentesos a posteriori. Diu un proverbi xinès que qui pregunta és ignorant per un moment, però aquell que no pregunta serà ignorant per sempre. Ja sigui per desinterès, desídia, impaciència o temor al ridícul, preguntar res surt car a l'hora de solucionar adequadament els problemes descrits en aquelles oracions volgudament desconegudes.

I llavors, quan les hipotètiques incerteses esdevenen reals, sorgeix la rebel·lió dels ignorants contra els efectes de la lletra menuda. LLegir i escriure és un pack bàsic de l’educació elemental actual, un dret universal del qual ben pocs se n’escapen. En canvi, el cap buït o mancat de curiositat, és la resposta adulta per justificar el "coitus interruptus" del desconeixement sobtat.

Com la canalla, preguntant s'arriba a Roma. Si persisteixen les dificultats de comprensió, en resulta útil la pedagogia dels exemples o bé una cita prèvia amb l'especilista de torn, abans de rubricar compromisos com un ignorant.